NRD Начало
Сряда, 12 Март 2025
Начало Калейдоскоп Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
1478
Калейдоскоп

Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине

Според Петкова влиянието на актуалните теми отделят твореца от него самия и прибутват изкуството в посока да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет и в крайна сметка да бъде политически инструмент, което няма нищо общо с него. Всички серии рисунки, които авторката показва в изложбата си във Варна, са в развитие и тя продължава да работи върху тях. Следва цялото интервю с нея:

| 11 Март 2025, 14:39 ч.
Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
Снимка © Красимир Кръстев / БТА

Крайно политически и социално обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине. Това каза в интервю художничката Бора Петкова, която в понеделник вечерта откри във Варненската градска галерия изложба рисунки, озаглавена „Към себе си“. Това е първата й самостоятелна изява от десет години. 

Шестима автори участват в коледната изложба на столичната галерия „Пагане“.

Е

Дженифър Лопес и Бен Афлек са уредили развода си и искат от съдия да финализира

Известният холивудски филмов и телевизионен актьор, режисьор, сценарист и продуцент Джордж Клуни

Южнокорейският режисьор Пон Джун-хо представи в Лондон дългоочакваната си научнофантастична черна

Софийската опера и балет отвори днес свой клуб за срещи, разговори за музиката,

Според Петкова влиянието на актуалните теми отделят твореца от него самия и прибутват изкуството в посока да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет и в крайна сметка да бъде политически инструмент, което няма нищо общо с него. Тя не споделя твърденията, че творчеството винаги е политически ангажирано и не работи по този начин. За нея не е правилно и подценяването на естетическите качества и занаятчийския момент в правенето на художествени произведения.  

Всички серии рисунки, които авторката показва в изложбата си във Варна, са в развитие и тя продължава да работи върху тях. Каза, че върви по пътя към себе си през целия си живот и това не е някакъв фойерверк като за събитие или изследване на културното развитие на човечеството изобщо. Човек е по-голям и извън себе си като времетраене и като форма. Той просто е едно проявление, но свързано с по-голяма същност, която обхваща цялото сътворение във всичките му времена и посоки. Пътят към себе си е осъзнаване на повече, смята Бора Петкова.

Следва цялото интервю с нея:

Вашата изложба се нарича „Към себе си“. Това намиране на себе си случва ли се според Вас на творците на съвременно визуално изкуство в България? Мина ли етапът на догонване на европейските процеси след 1989 г., има ли промяна? 

- Аз рядко използвам термина съвременно изкуство. Плашещо и застрашаващо за мен е поведението на много от художниците и кураторите. Бих го определила като гледане откъде духа вятърът и каране в тази посока. Дали темата ще бъде войната, или мигрантите, или ЛГБТ общността, просто тази крайно политически и социално обвързана посока на изкуството го продава, но носи риск то да загине. Не може да се инструментализира така. Винаги е било борба и страдание на твореца да го запази чисто от подобни влияния. Мисля, че те не бива да се допускат, защото отделят артиста от самия него. Прибутват изкуството в посока то да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет, да бъде в крайна сметка политически инструмент, което за мен няма нищо общо с него. Има твърдения, че изкуството винаги е политическо, но аз не съм съгласна и не работя по този начин.  

Хаваши представя в България шоу в стил „Лас Вегас“, наречена

Пианистът Фидоси Керчев и неговият преподавател от Кралската консерватория в Брюксел, виртуозният

Група „Спринт“ ще отбележи 40 години от първия си винилов албум „Роботът“

Нови имена като Теди Суимс, Бенсън Буун, Шабузи и Чапъл Роун се изкачиха до първите места в класа

Осем български представления и пет чужди продукции ще бъдат включени в програмата на Националния

Търсенията на художниците в наше време повече на фронта на естетическото и художественото ли са или в посока на отправянето на различни актуални послания? 

- Естетическите качества, дори занаятчийският момент в правенето на произведения са доста подценени, осмени дори, мога да кажа. Аз не считам това за правилно. 

Смятате ли, че мнозинството от артистите се увличат от тази актуална тенденция? 

- Мисля, че да. Политкоректност е имало винаги, независимо дали ще говорим за преди 1989 година или след това. Винаги съществува течение, което влачи нещата. То просто се видоизменя и образът му става друг, но действието е същото. Според мен днес свободните автори са по-малко. 

Вие сте завършили скулптура, но след това се изявявате в сферата на художествената инсталация, фотографията, видеопроизведенията, акционизма, рисунката. Защо потърсихте други медии и похвати?

- От десет години работя предимно в медията на рисунката с различни материали. Завършила съм скулптура в Националната художествена академия, известно време продължавах да се занимавам с класическите техники, но това е път. Има хора, които остават в една материя дълготрайно, и други, които са по-приемствени към любознателност и експериментират с други материали и медии. При мен се случи така, че скулптурата в този най-класически вариант отстъпи. Започнах да имам любопитство към нещата, които са вече създадени и тръгнах към инсталацията с визията за натоварването на съществуващото с друг смисъл. Скулптурата нямаше как да ми послужи за тези цели.  

От изложбата „Към себе си“ и най-вече от сериите художествено изследване „Флотационни сесии“ разбираме, че Вие умишлено вървите по този път на себепознание от много време, експериментирайки дори в затворената капсула на флотационната вана. Има ли измерения във времето и пространството пътят към себе си? 

- Мисля, че това е път, който си е у мен и аз вървя по него през целия живот. Не е някакъв фойерверк като за изложба или изследване на културното развитие на човечеството изобщо. Разсъждавала съм доста за посоките. В зависимост от това как той се свързва с конкретния момент или с вечността, най-вероятно всеки ще разбере, че посоки няма. Това е трудно да се възприеме, защото човекът има нужда от параметри, от лимитации заради самия му живот и защото има спомени.Флотационните сесии например не са спомени, не са преживени неща в миналото. Човек е по-голям и извън себе си като времетраене и като форма. Той просто е едно проявление, но свързано с по-голяма същност, която обхваща цялото сътворение във всичките му времена и посоки. Не мога да отговоря дали движението е нагоре или надолу, напред или назад. Пътят към себе си е осъзнаване на повече. 

Вашите флотационни сесии доведоха ли до някакво избистряне, пречистване или отделяне, както става в този процес? 

- Те ми помагат в работата, защото са много интересен източник на образи. Във флотационната вана, която представлява капсула, пълна с наситен разтвор на магнезиев сулфат, тялото не може да потъне и почива в релаксация на мускулатурата и съзнанието. Отгоре има капак и човек се изолира от всички външни влияния като светлина, звук и присъствие. Усещането е все едно преди да се родите. Мозъкът обаче не може да търпи този вакуум и започва да произвежда образи. Това са халюцинации, образувани по естествен начин. В началото бе стресиращо занимание, но после се превърна в пътешествие в неизвестното и подсъзнателното. Човек не може да е напълно неповлиян от света, в който живеем, защото все пак действа с някакви представи, но това за мен е невероятно пътуване, което е странно, защото не помръдваш. На мен ми повлия да разбера, че отричането от нещо води до приемане на друго, тоест в един момент аскезата води до по-голямо насищане със същност. Това е ценното за мен. Връзка с флотационните сесии има и левитацията, показана в друга моя работа, и изпитана физически напълно истински заради състоянието на тялото във ваната. 

Някои от показаните в изложбата рисунки били ли са ползвани за илюстрации? Работите ли в този жанр? 

- Не. Това са работи, които не са намирали приложение в илюстрация, защото са твърде лични. 

В рисунките Ви има авторски текстове. Публикували ли сте нещо някъде, издавали ли сте? 

- Текстовете в произведението ми „Из Дневника - сънища, видения, реалности“ са кратък разказ за събитията, свързани с най-близките ми хора и с майка ми. Напоследък образът за мен има нужда от текст, понеже в него има много детайли, които са важни към визията. Там разказът е по-голям, а за да покажа всичко, описано в него, са нужни множество илюстрации. 

Иначе аз съм неизвестен поет и с лириката ми са запознати само моите приятели. Нищо не съм публикувала, въпреки че мисля по въпроса.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Враца ще бъде домакин Международния театрален фестивал на камерните форми и камерната драматургия
Разнообразна програма, показваща всичко най-добро от театралния пейзаж на България, ще бъде представена на Международния театрален фестивал на камерните форми и камерната драматург ...
Над 140 произведения на български художници ще бъдат показани в изложба в София
Над 140 произведения, оценени на близо 350 хиляди евро, ще бъдат показани в изложба в столичната галерия Artmark до 25 март, а на следващия ден ще бъдат предложени на търг, съобщав ...
Лейди Гага се готви да покори върха на британската класация за албуми за пети път
Американската певица и актриса Лейди Гага е напът да покори за пети път в кариерата си британската класация за албуми с Mayhem, предаде Пи Ей Мeдиd/ДПА, позовавайки се на официална ...
Валсът "На хубавия син Дунав" ще бъде излъчен в космоса
Виенската филхармония ще изсвири "На хубавия син Дунав" от Йохан Щраус в австрийската столица на 31 май и концертът ще бъде излъчен до космическия апарат "Вояджър 1" в междузвездно ...
Графа ще има концерт в „Арена 8888 София“ през есента
Графа ще има концерт в „Арена 8888 София“ на 13 ноември, съобават от „Монте мюзик“. По думите им ще превърне залата в музикална вселена, като пренесе фенове ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Портрети, рисувани от Едвард Мунк, са събрани в изложба в Лондон
В Лондон ще бъде открита нова изложба с портрети, дело на Едвард Мунк, която хвърля светлина върху важни аспекти от творчеството и живота на норвежкия художник, съобщава Ройтерс. И ...
Германският град Линдау открива музей, посветен на художника Хундертвасер
Едно островно градче край германския бряг на Боденското езеро е напът да се превърне в основна дестинация за почитателите на австрийския художник и архитект Фриденсрайх Хундертвасе ...
С изложба на Веско Велев и Минчо Панайотов отвори врати галерия “НестандАрт”
С изложба на Веско Велев и Минчо Панайотов тази вечер отвори врати най-новата галерия в Пловдив – “НестандАрт”. Творческото пространство е създадено от фондация & ...
Венко Мадолев: Започнах с черно-бяла графика, постепенно добавях цвят и стана цветна графика
Изложба с 32 картини на художника Венко Мадолев беше представена в Градската художествена галерия в Благоевград. Започнах с черно-бяла графика, постепенно добавях цвят и стана цве ...
Кендрик Ламар се завърна начело на класацията на „Билборд“ за албуми
Албумът GNX на Кендрик Ламар се завърна на първо място в класацията на „Билборд“ за трета непоследователна седмица, съобщи сайтът на изданието. Това е изкачване с две м ...
Тикер в 13:00 ч.
В Лондон ще бъде открита нова изложба с портрети, дело на Едвард Мунк, която хвъ ...
Начало Калейдоскоп
1478
Калейдоскоп

Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине

Според Петкова влиянието на актуалните теми отделят твореца от него самия и прибутват изкуството в посока да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет и в крайна сметка да бъде политически инструмент, което няма нищо общо с него. Всички серии рисунки, които авторката показва в изложбата си във Варна, са в развитие и тя продължава да работи върху тях. Следва цялото интервю с нея:

| 11 Март 2025, 14:39 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
Снимка © Красимир Кръстев / БТА

Крайно политически и социално обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине. Това каза в интервю художничката Бора Петкова, която в понеделник вечерта откри във Варненската градска галерия изложба рисунки, озаглавена „Към себе си“. Това е първата й самостоятелна изява от десет години. 

Според Петкова влиянието на актуалните теми отделят твореца от него самия и прибутват изкуството в посока да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет и в крайна сметка да бъде политически инструмент, което няма нищо общо с него. Тя не споделя твърденията, че творчеството винаги е политически ангажирано и не работи по този начин. За нея не е правилно и подценяването на естетическите качества и занаятчийския момент в правенето на художествени произведения.  

Всички серии рисунки, които авторката показва в изложбата си във Варна, са в развитие и тя продължава да работи върху тях. Каза, че върви по пътя към себе си през целия си живот и това не е някакъв фойерверк като за събитие или изследване на културното развитие на човечеството изобщо. Човек е по-голям и извън себе си като времетраене и като форма. Той просто е едно проявление, но свързано с по-голяма същност, която обхваща цялото сътворение във всичките му времена и посоки. Пътят към себе си е осъзнаване на повече, смята Бора Петкова.

Следва цялото интервю с нея:

Вашата изложба се нарича „Към себе си“. Това намиране на себе си случва ли се според Вас на творците на съвременно визуално изкуство в България? Мина ли етапът на догонване на европейските процеси след 1989 г., има ли промяна? 

- Аз рядко използвам термина съвременно изкуство. Плашещо и застрашаващо за мен е поведението на много от художниците и кураторите. Бих го определила като гледане откъде духа вятърът и каране в тази посока. Дали темата ще бъде войната, или мигрантите, или ЛГБТ общността, просто тази крайно политически и социално обвързана посока на изкуството го продава, но носи риск то да загине. Не може да се инструментализира така. Винаги е било борба и страдание на твореца да го запази чисто от подобни влияния. Мисля, че те не бива да се допускат, защото отделят артиста от самия него. Прибутват изкуството в посока то да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет, да бъде в крайна сметка политически инструмент, което за мен няма нищо общо с него. Има твърдения, че изкуството винаги е политическо, но аз не съм съгласна и не работя по този начин.  

Търсенията на художниците в наше време повече на фронта на естетическото и художественото ли са или в посока на отправянето на различни актуални послания? 

- Естетическите качества, дори занаятчийският момент в правенето на произведения са доста подценени, осмени дори, мога да кажа. Аз не считам това за правилно. 

Смятате ли, че мнозинството от артистите се увличат от тази актуална тенденция? 

- Мисля, че да. Политкоректност е имало винаги, независимо дали ще говорим за преди 1989 година или след това. Винаги съществува течение, което влачи нещата. То просто се видоизменя и образът му става друг, но действието е същото. Според мен днес свободните автори са по-малко. 

Вие сте завършили скулптура, но след това се изявявате в сферата на художествената инсталация, фотографията, видеопроизведенията, акционизма, рисунката. Защо потърсихте други медии и похвати?

- От десет години работя предимно в медията на рисунката с различни материали. Завършила съм скулптура в Националната художествена академия, известно време продължавах да се занимавам с класическите техники, но това е път. Има хора, които остават в една материя дълготрайно, и други, които са по-приемствени към любознателност и експериментират с други материали и медии. При мен се случи така, че скулптурата в този най-класически вариант отстъпи. Започнах да имам любопитство към нещата, които са вече създадени и тръгнах към инсталацията с визията за натоварването на съществуващото с друг смисъл. Скулптурата нямаше как да ми послужи за тези цели.  

От изложбата „Към себе си“ и най-вече от сериите художествено изследване „Флотационни сесии“ разбираме, че Вие умишлено вървите по този път на себепознание от много време, експериментирайки дори в затворената капсула на флотационната вана. Има ли измерения във времето и пространството пътят към себе си? 

- Мисля, че това е път, който си е у мен и аз вървя по него през целия живот. Не е някакъв фойерверк като за изложба или изследване на културното развитие на човечеството изобщо. Разсъждавала съм доста за посоките. В зависимост от това как той се свързва с конкретния момент или с вечността, най-вероятно всеки ще разбере, че посоки няма. Това е трудно да се възприеме, защото човекът има нужда от параметри, от лимитации заради самия му живот и защото има спомени.Флотационните сесии например не са спомени, не са преживени неща в миналото. Човек е по-голям и извън себе си като времетраене и като форма. Той просто е едно проявление, но свързано с по-голяма същност, която обхваща цялото сътворение във всичките му времена и посоки. Не мога да отговоря дали движението е нагоре или надолу, напред или назад. Пътят към себе си е осъзнаване на повече. 

Вашите флотационни сесии доведоха ли до някакво избистряне, пречистване или отделяне, както става в този процес? 

- Те ми помагат в работата, защото са много интересен източник на образи. Във флотационната вана, която представлява капсула, пълна с наситен разтвор на магнезиев сулфат, тялото не може да потъне и почива в релаксация на мускулатурата и съзнанието. Отгоре има капак и човек се изолира от всички външни влияния като светлина, звук и присъствие. Усещането е все едно преди да се родите. Мозъкът обаче не може да търпи този вакуум и започва да произвежда образи. Това са халюцинации, образувани по естествен начин. В началото бе стресиращо занимание, но после се превърна в пътешествие в неизвестното и подсъзнателното. Човек не може да е напълно неповлиян от света, в който живеем, защото все пак действа с някакви представи, но това за мен е невероятно пътуване, което е странно, защото не помръдваш. На мен ми повлия да разбера, че отричането от нещо води до приемане на друго, тоест в един момент аскезата води до по-голямо насищане със същност. Това е ценното за мен. Връзка с флотационните сесии има и левитацията, показана в друга моя работа, и изпитана физически напълно истински заради състоянието на тялото във ваната. 

Някои от показаните в изложбата рисунки били ли са ползвани за илюстрации? Работите ли в този жанр? 

- Не. Това са работи, които не са намирали приложение в илюстрация, защото са твърде лични. 

В рисунките Ви има авторски текстове. Публикували ли сте нещо някъде, издавали ли сте? 

- Текстовете в произведението ми „Из Дневника - сънища, видения, реалности“ са кратък разказ за събитията, свързани с най-близките ми хора и с майка ми. Напоследък образът за мен има нужда от текст, понеже в него има много детайли, които са важни към визията. Там разказът е по-голям, а за да покажа всичко, описано в него, са нужни множество илюстрации. 

Иначе аз съм неизвестен поет и с лириката ми са запознати само моите приятели. Нищо не съм публикувала, въпреки че мисля по въпроса.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Враца ще бъде домакин Международния театрален фестивал на камерните форми и камерната драматургия
Над 140 произведения на български художници ще бъдат показани в изложба в София
Лейди Гага се готви да покори върха на британската класация за албуми за пети път
Валсът "На хубавия син Дунав" ще бъде излъчен в космоса
Графа ще има концерт в „Арена 8888 София“ през есента
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Март
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Портрети, рисувани от Едвард Мунк, са събрани в изложба в Лондон
Тонът на времето
Германският град Линдау открива музей, посветен на художника Хундертвасер
Авансцена
С изложба на Веско Велев и Минчо Панайотов отвори врати галерия “НестандАрт”
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.