NRD Начало
Петък, 9 Май 2025
Начало Калейдоскоп Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
2804
Калейдоскоп

Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине

Според Петкова влиянието на актуалните теми отделят твореца от него самия и прибутват изкуството в посока да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет и в крайна сметка да бъде политически инструмент, което няма нищо общо с него. Всички серии рисунки, които авторката показва в изложбата си във Варна, са в развитие и тя продължава да работи върху тях. Следва цялото интервю с нея:

| 11 Март 2025, 14:39 ч.
Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
Снимка © Красимир Кръстев / БТА

Крайно политически и социално обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине. Това каза в интервю художничката Бора Петкова, която в понеделник вечерта откри във Варненската градска галерия изложба рисунки, озаглавена „Към себе си“. Това е първата й самостоятелна изява от десет години. 

Холивудският актьор Мики Рурк прекратява участието си в британското издание на предаването "Биг б

Кураторите Елица Терзиева, Пламен Моневски и Станислав Памукчиев събират 12 художници в изложбата

Мурат Ертел, основателят на Baba Zula, идва за пръв път у нас с

Четири бивши икономки на Смоуки Робинсън твърдят в съдебен иск, подаден във вторник, че музикантъ

Гостуването на Queen Sensation в София се отлага за 5 юни, мяст

Според Петкова влиянието на актуалните теми отделят твореца от него самия и прибутват изкуството в посока да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет и в крайна сметка да бъде политически инструмент, което няма нищо общо с него. Тя не споделя твърденията, че творчеството винаги е политически ангажирано и не работи по този начин. За нея не е правилно и подценяването на естетическите качества и занаятчийския момент в правенето на художествени произведения.  

Всички серии рисунки, които авторката показва в изложбата си във Варна, са в развитие и тя продължава да работи върху тях. Каза, че върви по пътя към себе си през целия си живот и това не е някакъв фойерверк като за събитие или изследване на културното развитие на човечеството изобщо. Човек е по-голям и извън себе си като времетраене и като форма. Той просто е едно проявление, но свързано с по-голяма същност, която обхваща цялото сътворение във всичките му времена и посоки. Пътят към себе си е осъзнаване на повече, смята Бора Петкова.

Следва цялото интервю с нея:

Вашата изложба се нарича „Към себе си“. Това намиране на себе си случва ли се според Вас на творците на съвременно визуално изкуство в България? Мина ли етапът на догонване на европейските процеси след 1989 г., има ли промяна? 

- Аз рядко използвам термина съвременно изкуство. Плашещо и застрашаващо за мен е поведението на много от художниците и кураторите. Бих го определила като гледане откъде духа вятърът и каране в тази посока. Дали темата ще бъде войната, или мигрантите, или ЛГБТ общността, просто тази крайно политически и социално обвързана посока на изкуството го продава, но носи риск то да загине. Не може да се инструментализира така. Винаги е било борба и страдание на твореца да го запази чисто от подобни влияния. Мисля, че те не бива да се допускат, защото отделят артиста от самия него. Прибутват изкуството в посока то да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет, да бъде в крайна сметка политически инструмент, което за мен няма нищо общо с него. Има твърдения, че изкуството винаги е политическо, но аз не съм съгласна и не работя по този начин.  

Филми, които предстои да излязат на екран, ще бъдат представени на изложението "СинемаКон" в Лас

Джаз примата Йълдъз Ибрахимова закри 39-ите Музикални празници „Златната Диана“ в Ямб

„Игра на котки“ от Ищван Йоркен ще има премиера в театъра на

Кендрик Ламар оглави класацията на "Билборд" за албуми с GNX, с

В рамките на културната програма по повод Великденските празници, музикална формация от Република

Търсенията на художниците в наше време повече на фронта на естетическото и художественото ли са или в посока на отправянето на различни актуални послания? 

- Естетическите качества, дори занаятчийският момент в правенето на произведения са доста подценени, осмени дори, мога да кажа. Аз не считам това за правилно. 

Смятате ли, че мнозинството от артистите се увличат от тази актуална тенденция? 

- Мисля, че да. Политкоректност е имало винаги, независимо дали ще говорим за преди 1989 година или след това. Винаги съществува течение, което влачи нещата. То просто се видоизменя и образът му става друг, но действието е същото. Според мен днес свободните автори са по-малко. 

Вие сте завършили скулптура, но след това се изявявате в сферата на художествената инсталация, фотографията, видеопроизведенията, акционизма, рисунката. Защо потърсихте други медии и похвати?

- От десет години работя предимно в медията на рисунката с различни материали. Завършила съм скулптура в Националната художествена академия, известно време продължавах да се занимавам с класическите техники, но това е път. Има хора, които остават в една материя дълготрайно, и други, които са по-приемствени към любознателност и експериментират с други материали и медии. При мен се случи така, че скулптурата в този най-класически вариант отстъпи. Започнах да имам любопитство към нещата, които са вече създадени и тръгнах към инсталацията с визията за натоварването на съществуващото с друг смисъл. Скулптурата нямаше как да ми послужи за тези цели.  

От изложбата „Към себе си“ и най-вече от сериите художествено изследване „Флотационни сесии“ разбираме, че Вие умишлено вървите по този път на себепознание от много време, експериментирайки дори в затворената капсула на флотационната вана. Има ли измерения във времето и пространството пътят към себе си? 

- Мисля, че това е път, който си е у мен и аз вървя по него през целия живот. Не е някакъв фойерверк като за изложба или изследване на културното развитие на човечеството изобщо. Разсъждавала съм доста за посоките. В зависимост от това как той се свързва с конкретния момент или с вечността, най-вероятно всеки ще разбере, че посоки няма. Това е трудно да се възприеме, защото човекът има нужда от параметри, от лимитации заради самия му живот и защото има спомени.Флотационните сесии например не са спомени, не са преживени неща в миналото. Човек е по-голям и извън себе си като времетраене и като форма. Той просто е едно проявление, но свързано с по-голяма същност, която обхваща цялото сътворение във всичките му времена и посоки. Не мога да отговоря дали движението е нагоре или надолу, напред или назад. Пътят към себе си е осъзнаване на повече. 

Вашите флотационни сесии доведоха ли до някакво избистряне, пречистване или отделяне, както става в този процес? 

- Те ми помагат в работата, защото са много интересен източник на образи. Във флотационната вана, която представлява капсула, пълна с наситен разтвор на магнезиев сулфат, тялото не може да потъне и почива в релаксация на мускулатурата и съзнанието. Отгоре има капак и човек се изолира от всички външни влияния като светлина, звук и присъствие. Усещането е все едно преди да се родите. Мозъкът обаче не може да търпи този вакуум и започва да произвежда образи. Това са халюцинации, образувани по естествен начин. В началото бе стресиращо занимание, но после се превърна в пътешествие в неизвестното и подсъзнателното. Човек не може да е напълно неповлиян от света, в който живеем, защото все пак действа с някакви представи, но това за мен е невероятно пътуване, което е странно, защото не помръдваш. На мен ми повлия да разбера, че отричането от нещо води до приемане на друго, тоест в един момент аскезата води до по-голямо насищане със същност. Това е ценното за мен. Връзка с флотационните сесии има и левитацията, показана в друга моя работа, и изпитана физически напълно истински заради състоянието на тялото във ваната. 

Някои от показаните в изложбата рисунки били ли са ползвани за илюстрации? Работите ли в този жанр? 

- Не. Това са работи, които не са намирали приложение в илюстрация, защото са твърде лични. 

В рисунките Ви има авторски текстове. Публикували ли сте нещо някъде, издавали ли сте? 

- Текстовете в произведението ми „Из Дневника - сънища, видения, реалности“ са кратък разказ за събитията, свързани с най-близките ми хора и с майка ми. Напоследък образът за мен има нужда от текст, понеже в него има много детайли, които са важни към визията. Там разказът е по-голям, а за да покажа всичко, описано в него, са нужни множество илюстрации. 

Иначе аз съм неизвестен поет и с лириката ми са запознати само моите приятели. Нищо не съм публикувала, въпреки че мисля по въпроса.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Изложба „Брегове” от колекцията на Дарик радио беше открита в Художествена галерия „Жорж Папазов”
Брегът – като пристан или цел, като нещо случващо се или застинало състояние, брегът – като надежда… - такова пътуване в мислите и сетивата предлага откритата та ...
Изложба в Русенския музей представи стила "Български модерн" като изява на сецесионното изкуство у нас
Изложбата „Българският модерн – между европейските стилове и културното наследство“  беше открита днес в Регионалния исторически музей в Русе.  Тя е час ...
Първият музей, посветен на Бай Ганьо, отвори врати
Първият музей, посветен на Алековия Бай Ганьо, отвори врати в казанлъшкото село Енина. Негов създател е Румен Сомов - потомък на Ганьо Сомов, вдъхновил Алеко Константинов за създав ...
Брайън Адамс: Директно от сърцето
Straight From the Heart – „Директно от сърцето“, песента на Брайън Адамс от 1983 г., се превърна в своеобразно мото на концерта, който популярният канадски певец ...
Режисьорът Куентин Тарантино се завръща на фестивала в Кан
Американският режисьор Куентин Тарантино ще бъде водещ на две дискусии, посветени на уестърните на Джордж Шърман в специална селекция „Кан Класикс“ (Cannes Classics) в ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Швеция е фаворит на букмейкърите на започващия в неделя песенен конкурс „Евровизия“
Швеция е сочена за фаворит от букмейкърите на започващия в неделя песенен конкурс „Евровизия“, съобщава АФП. Фирмите за залози дават 36% шанс на Швеция да спечели, като ...
Изложба живопис представя в Плевен художникът Николай Добрев
Изложба живопис представя художникът Николай Добрев в Плевен. Тя е подредена в Камерната зала на художествена галерия „Илия Бешков“. „Направих картини с водни лил ...
Снежана Йовева-Димитрова за изложбата "Високи гласове": Изложбата е много сериозна, амбициозна, концептуално защитима и актуална тема
Изложбата е много сериозна, амбициозна, концептуално защитима и актуална тема, каза директорът на Държавния културен институт към министъра на външните работи - Снежана Йовева - Ди ...
Изложба „Брегове” от колекцията на Дарик радио беше открита в Художествена галерия „Жорж Папазов”
Брегът – като пристан или цел, като нещо случващо се или застинало състояние, брегът – като надежда… - такова пътуване в мислите и сетивата предлага откритата та ...
Документален филм за Джулиан Асандж бе включен в официалната селекция на фестивала в Кан
Документален филм за основателя на „Уикилийкс“ Джулиан Асандж беше добавен в официалната селекция на филмовия фестивал в Кан, дни преди откриването му, съобщи АФП. Филм ...
Тикер в 08:00 ч.
Швеция е сочена за фаворит от букмейкърите на започващия в неделя песенен конкур ...
Начало Калейдоскоп
2804
Калейдоскоп

Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине

Според Петкова влиянието на актуалните теми отделят твореца от него самия и прибутват изкуството в посока да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет и в крайна сметка да бъде политически инструмент, което няма нищо общо с него. Всички серии рисунки, които авторката показва в изложбата си във Варна, са в развитие и тя продължава да работи върху тях. Следва цялото интервю с нея:

| 11 Март 2025, 14:39 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
Бора Петкова: Политически обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине
Снимка © Красимир Кръстев / БТА

Крайно политически и социално обвързаната посока на изкуството го продава, но носи и риск то да загине. Това каза в интервю художничката Бора Петкова, която в понеделник вечерта откри във Варненската градска галерия изложба рисунки, озаглавена „Към себе си“. Това е първата й самостоятелна изява от десет години. 

Според Петкова влиянието на актуалните теми отделят твореца от него самия и прибутват изкуството в посока да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет и в крайна сметка да бъде политически инструмент, което няма нищо общо с него. Тя не споделя твърденията, че творчеството винаги е политически ангажирано и не работи по този начин. За нея не е правилно и подценяването на естетическите качества и занаятчийския момент в правенето на художествени произведения.  

Всички серии рисунки, които авторката показва в изложбата си във Варна, са в развитие и тя продължава да работи върху тях. Каза, че върви по пътя към себе си през целия си живот и това не е някакъв фойерверк като за събитие или изследване на културното развитие на човечеството изобщо. Човек е по-голям и извън себе си като времетраене и като форма. Той просто е едно проявление, но свързано с по-голяма същност, която обхваща цялото сътворение във всичките му времена и посоки. Пътят към себе си е осъзнаване на повече, смята Бора Петкова.

Следва цялото интервю с нея:

Вашата изложба се нарича „Към себе си“. Това намиране на себе си случва ли се според Вас на творците на съвременно визуално изкуство в България? Мина ли етапът на догонване на европейските процеси след 1989 г., има ли промяна? 

- Аз рядко използвам термина съвременно изкуство. Плашещо и застрашаващо за мен е поведението на много от художниците и кураторите. Бих го определила като гледане откъде духа вятърът и каране в тази посока. Дали темата ще бъде войната, или мигрантите, или ЛГБТ общността, просто тази крайно политически и социално обвързана посока на изкуството го продава, но носи риск то да загине. Не може да се инструментализира така. Винаги е било борба и страдание на твореца да го запази чисто от подобни влияния. Мисля, че те не бива да се допускат, защото отделят артиста от самия него. Прибутват изкуството в посока то да влияе на обществото, да създава нагласи, да променя манталитет, да бъде в крайна сметка политически инструмент, което за мен няма нищо общо с него. Има твърдения, че изкуството винаги е политическо, но аз не съм съгласна и не работя по този начин.  

Търсенията на художниците в наше време повече на фронта на естетическото и художественото ли са или в посока на отправянето на различни актуални послания? 

- Естетическите качества, дори занаятчийският момент в правенето на произведения са доста подценени, осмени дори, мога да кажа. Аз не считам това за правилно. 

Смятате ли, че мнозинството от артистите се увличат от тази актуална тенденция? 

- Мисля, че да. Политкоректност е имало винаги, независимо дали ще говорим за преди 1989 година или след това. Винаги съществува течение, което влачи нещата. То просто се видоизменя и образът му става друг, но действието е същото. Според мен днес свободните автори са по-малко. 

Вие сте завършили скулптура, но след това се изявявате в сферата на художествената инсталация, фотографията, видеопроизведенията, акционизма, рисунката. Защо потърсихте други медии и похвати?

- От десет години работя предимно в медията на рисунката с различни материали. Завършила съм скулптура в Националната художествена академия, известно време продължавах да се занимавам с класическите техники, но това е път. Има хора, които остават в една материя дълготрайно, и други, които са по-приемствени към любознателност и експериментират с други материали и медии. При мен се случи така, че скулптурата в този най-класически вариант отстъпи. Започнах да имам любопитство към нещата, които са вече създадени и тръгнах към инсталацията с визията за натоварването на съществуващото с друг смисъл. Скулптурата нямаше как да ми послужи за тези цели.  

От изложбата „Към себе си“ и най-вече от сериите художествено изследване „Флотационни сесии“ разбираме, че Вие умишлено вървите по този път на себепознание от много време, експериментирайки дори в затворената капсула на флотационната вана. Има ли измерения във времето и пространството пътят към себе си? 

- Мисля, че това е път, който си е у мен и аз вървя по него през целия живот. Не е някакъв фойерверк като за изложба или изследване на културното развитие на човечеството изобщо. Разсъждавала съм доста за посоките. В зависимост от това как той се свързва с конкретния момент или с вечността, най-вероятно всеки ще разбере, че посоки няма. Това е трудно да се възприеме, защото човекът има нужда от параметри, от лимитации заради самия му живот и защото има спомени.Флотационните сесии например не са спомени, не са преживени неща в миналото. Човек е по-голям и извън себе си като времетраене и като форма. Той просто е едно проявление, но свързано с по-голяма същност, която обхваща цялото сътворение във всичките му времена и посоки. Не мога да отговоря дали движението е нагоре или надолу, напред или назад. Пътят към себе си е осъзнаване на повече. 

Вашите флотационни сесии доведоха ли до някакво избистряне, пречистване или отделяне, както става в този процес? 

- Те ми помагат в работата, защото са много интересен източник на образи. Във флотационната вана, която представлява капсула, пълна с наситен разтвор на магнезиев сулфат, тялото не може да потъне и почива в релаксация на мускулатурата и съзнанието. Отгоре има капак и човек се изолира от всички външни влияния като светлина, звук и присъствие. Усещането е все едно преди да се родите. Мозъкът обаче не може да търпи този вакуум и започва да произвежда образи. Това са халюцинации, образувани по естествен начин. В началото бе стресиращо занимание, но после се превърна в пътешествие в неизвестното и подсъзнателното. Човек не може да е напълно неповлиян от света, в който живеем, защото все пак действа с някакви представи, но това за мен е невероятно пътуване, което е странно, защото не помръдваш. На мен ми повлия да разбера, че отричането от нещо води до приемане на друго, тоест в един момент аскезата води до по-голямо насищане със същност. Това е ценното за мен. Връзка с флотационните сесии има и левитацията, показана в друга моя работа, и изпитана физически напълно истински заради състоянието на тялото във ваната. 

Някои от показаните в изложбата рисунки били ли са ползвани за илюстрации? Работите ли в този жанр? 

- Не. Това са работи, които не са намирали приложение в илюстрация, защото са твърде лични. 

В рисунките Ви има авторски текстове. Публикували ли сте нещо някъде, издавали ли сте? 

- Текстовете в произведението ми „Из Дневника - сънища, видения, реалности“ са кратък разказ за събитията, свързани с най-близките ми хора и с майка ми. Напоследък образът за мен има нужда от текст, понеже в него има много детайли, които са важни към визията. Там разказът е по-голям, а за да покажа всичко, описано в него, са нужни множество илюстрации. 

Иначе аз съм неизвестен поет и с лириката ми са запознати само моите приятели. Нищо не съм публикувала, въпреки че мисля по въпроса.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Изложба „Брегове” от колекцията на Дарик радио беше открита в Художествена галерия „Жорж Папазов”
Изложба в Русенския музей представи стила "Български модерн" като изява на сецесионното изкуство у нас
Първият музей, посветен на Бай Ганьо, отвори врати
Брайън Адамс: Директно от сърцето
Режисьорът Куентин Тарантино се завръща на фестивала в Кан
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Швеция е фаворит на букмейкърите на започващия в неделя песенен конкурс „Евровизия“
Авансцена
Изложба живопис представя в Плевен художникът Николай Добрев
Тонът на времето
Снежана Йовева-Димитрова за изложбата "Високи гласове": Изложбата е много сериозна, амбициозна, концептуално защитима и актуална тема
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.